Aporos diákok alkotásai a városnak
|
A mesék birodalmában
|
Énekkari CD
|
Apor antológia
|
Ikon Bukits Ernő tanár úr "A Tápláló és tanító Krisztus" című ikonfestménye az aulában látható... |
TÁMOP-3.2.11/10-1-2010-0229 |
TIOP 1.1.1/07/1-2008-1156 |
Támop 3.4.3-08/2 pályázat |
Környezet és Energia Operatív Program |
Épületenergetikai fejlesztés
KEOP-4.10.0/A/12-2013-0273>> |
Húsz év tizenhárom képben
Alkotónap az Apor Művészeti Iskolában
Nagy munkával telt az idei év ősze az Apor Iskolaközpont Alapfokú Művészetoktatási Iskolájában. Az intézmény alapításának húsz éves évfordulójára szerettük volna – művészetis diákok és tanárok együtt– méltó díszbe öltöztetni az aulát. Sok-sok jó ötlet és terv született, végül úgy döntöttünk, életnagyságú figurákat festünk, melyek mozdulataiban, karakterében, felületük kitöltésében magukba sűrítik az elmúlt húsz év iskolai életét,gazdag történéseit.
A feladat egy dolgos munkával töltött alkotónappal vette kezdetét október 3-án. A művészeti iskolába járó nagyobb gyerekek (a negyedik, ötödik, hatodik évfolyam és a továbbképző) a szaktanárokkal együtt az iskola kollégiumának aulájában kezdett hozzá a munkához. Az óriási fehér papírlapok hamar megteltek rajzokkal, színekkel. A figurák részletgazdag kidolgozása aztán a művészeti órákon folytatódott, hogy november 9-én, a jubileumi ünnepségen már teljes pompájukban kerülhessenek a helyükre.
A tizenhárom kompozíció tematikusan öleli fel az iskolában zajló sport- és zenei, képzőművészeti nevelést, az anyanyelvi és a természettudományos oktatást, a hitéletet, az egymás mellett élő különböző életkorú, különböző tagozatra járó gyerekek szabadidős lehetőségit, táncot, játékot, természetjárást.
Iskolánk keresztény szellemiségét tükrözi a két vándor figurája. A hátizsákos, túrabotra támaszkodó fiú és lány figuráját az őszi erdő lombjai töltik ki, de a falevelek között megjelenik a kereszt, és Szent Jakabra utalva a kagyló is. Nem egyszerű erdei turistákat látunk, hiszen a mi diákjaink a keresztény élet útján járnak, mely Jézus Krisztushoz vezet. Hasonló jelentéssel bír az imádkozó figura is. Körvonalait a fény színeivel töltötték meg a kis művészek, s a mindent látó szem, s az evangélista szimbólumok megfestésével a hit igazságára, az ima erejére hívják fel a figyelmet.
Hasonlóan tükrözi az iskola szellemiségét az épület részleteit körvonalaiban hordozó fiú alakja is, aki kezén tartja – mint a reneszánsz festmények donátor figurája – az épület makettjét. Az egymásra épülő téglák hálójából kirajzolódnak a jól ismert részletek, tornyok, épületszárnyak, s a kápolna gyönyörű belső tere. A donátor alakja mellé a szivárvány színeit hordozó, kezében ecsetet és palettát tartó lány került. Ő szimbolizálja a művészetet, mely nemcsak az épület díszeiben, szobrokon és üvegablakokon, de az ide járó gyerekek színes munkáin is megfigyelhető.
Az iskolaközpontban folyó színvonalas oktatást a természettudományokat jelképező, kezében körzőt tartó, körvonalai közt képleteket és geometrikus formákat felvonultató lányalak, és a színes betűkből felépített olvasó gyerekek párosával jelenítettük meg. Ez utóbbi képen a Himnusz kezdő sora és az egykori iskolájának üzenő Ady Endre verssora a humán tantárgyakat jelképezik.
Külön képet szenteltünk a zenének, utalva ezzel az iskolai kórus, az itteni tanórai és hangszeres zeneoktatás magas színvonalára. A kezében gitárt tartó nőalak körvonalait hangjegyekkel, violin kulccsal és hangszerek jellemző képével töltötték ki az alkotók.
Több képen is megjelenik az iskolai sportélet, a sportágak gazdag kínálata, kosárlabda, foci, tenisz.
Fontosnak éreztük megmutatni a különböző tagozatok segítő, szerető egymás mellett élését. Ezt fejezi ki a gimnazista lány alakja, aki két kicsi óvodást vezet kézen fogva. Alakjukat színes mesevilág, a szeretet és harmónia képei töltik ki. Hasonlóan kedves az óvodai és alsó tagozatos nevelést megidéző rollerező, kerékpározó gyermekek színes képe.
Különlegesen szép lett a ballagó sapkában, talárban, kezében bizonyítvánnyal ábrázolt lány alakja. A figura a hagyományosan gazdag diákéletet, tanulás és szabadidő hasznos, élményszerű, sokszínű eltöltésének lehetőségét fejezi ki.
Végezetül a magasba szökellő, egymás kezét megérintő két lány alakjáról szeretnék szólni. Lendületes, életteli figurák, egymást kiegészítő színharmóniák sokaságával kitöltve. Ők jelképezik a szeretet és a barátságot, azt a két érzést, amit gyerekek és tanárok egyaránt a legfontosabbnak érzünk Apor Iskolai életünkben.
Megtisztelő és különleges feladat volt a húsz éves jubileum alkalmából az iskoláról, iskoláért együtt rajzolni, festeni, nagy öröm a falakon viszontlátni a munkáinkat. Reméljük sikerült legalább akkora örömet okozni, a képeinket néző gyerekeknek és szülőknek, vendégeknek, mint amekkora számunkra az alkotás öröme volt .